lisettebouma.reismee.nl

2009.. the year of change!

Om dit waar te maken ben ik gelijk de eerste dag van het nieuwe jaar anders begonnen. Eigenlijk was heel oud&nieuw anders natuurlijk, aangezien ik het hier vier en niet in Nederland. Een nieuwjaar vieren met een paar nederlanders, belgen, een zwitser, een chinees en natuurlijk de zeker niet ontbrekende slovenen! Deze hadden ook nog bezoekers uit slovenie, kroatie en de balkan, en aanwezig waren ze zeker.

Eerst gingen we met z'n allen eten bij Daska thuis. Iedereen had wel iets meegenomen.. Er was salade, tortilla's, pannenkoeken met banaan en chocopasta (op de banaan na een hele goede combinatie), spaghetti, stokbrood, kleine hapjes en natuurlijk ijs. Nadat we dat op hadden was er bij sommigen ook nog wel ruimte voor wat chips. Na deze goede bodem zijn we naar het centrum gegaan. Daar aangekomen was alles afgezet en stond de politie te controleren of je geen flessen bij je had. Blijkbaar hebben sommigen voorgaande jaren de behoefte gehad om hiermee te gooien. Eenmaal aangekomen kwamen we een aantal locals tegen die we gingen vragen of er ook vuurwerk was. We gingen hier eerder wel gewoon vanuit dat het weer op een centrale plek werd afgestoken, maar we hadden later wat research gedaan en toen werd het steeds waarschijnlijker dat er helemaal geen vuurwerk zou zijn! Dus maar even goed navragen en... helaas...! Geen vuurwerk werd ons medegedeeld

Frown
Wat een teleurstelling.. dat hoort er toch wel bij.. maar goed, niks aan te doen.. Op placa Catalunya hadden zich een heleboel mensen verzameld. Een heleboel liepen met een bekertje druiven.. Het is de traditie hier om deze te eten als de klok 12 uur slaat. Ik lust geen druiven dus deze traditie sla ik over. Na iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen bleven we nog even op het plein want af en toe hoorden we een knal.. zou er dan toch vuurwerk komen?? Welgeteld hebben we nog 4 vuurpijlen gezien en een paar knallen gehoord.. Het is toch beter dan niks..

Vervolgens hebben we de nacht voortgezet in een irish pub. Daar was het feest goed op gang! Het was er erg gezellig en we hebben ons goed vermaakt daar. Op een gegeven moment was het wegduiken want ze begonnen champagne flessen te openen.. helaas voor jobbe was er geen schuilen meer mogelijk en zat ie onder de champagne

Tongue out
En het is onvoorstelbaar.. maar de sloveense groep ging eerder naar huis als de rest! Dit was ons eigenlijk nog nooit overkomen.. Maar goed zoals ik al zei, een jaar van verandering.. zo zie je maar weer. Om half 5 zaten de meesten van ons ook wel een beetje ingezakt op de bankjes en Vronie en ik besloten om naar huis te gaan.
Dat was het nieuwjaarsfeest.. Heel anders maar leuk om een keer mee te maken!

Om even terug te komen op dat ik het nieuwe jaar anders ben begonnen.. 1 januari heb ik namelijk voor het eerst in mijn leven de nieuwjaarsduik gedaan!! En ik deed dit natuurlijk niet alleen. Vronie, die deze traditie al verscheidene jaren doet, was er natuurlijk ook bij. Zij stelde het ook voor aan de rest.. en ik dacht 'beter hier dan in het koude Nederland' Het is toch iets wat je moet gedaan hebben in je leven dus ik kan het weer doorkruisen op m'n 'to do list'. Dus ik moest eraan geloven.. We hebben nog anderen gevraagd en een aantal zeiden weken terug dat ze ook van de partij zijn.. maar nee hoor, afhaken op het laatste moment. Behalve ons landgenoot Jobbe! Laetitia en Sanne wouden ons dan wel steunen en natuurlijk bewijsmateriaal aanmaken. Dus om 4 uur gingen Vronie en ik ze ophalen. Bij het strand aangekomen waren er nog best aardig wat mensen. Enkelen zagen we met de voetjes in het water maar de golven schrikten ze af. Dus wij begonnen ons van onze kleren te ontdoen en de mensen begonnen al wat vreemd te kijken. Het vriest hier niet maar het was toch 12/13 graden dus lekker warm is anders. Toen we daar in onze zwem kleren stonden hadden we steeds meer toeschouwers.. Maar aanmoedigen.. ho maar! Maar goed ze zullen wel gedacht hebben 'die zijn gek'.. En toen.. rennend het water in! En oeiiii....wat was dat koud!! Zo snel als ik kon zwom ik er weer uit. Eenmaal eruit was het niet zo koud meer. Dat viel me heel erg mee. Wel weer snel afdrogen en omkleden... Toen een flinke slok beerenburg.. Want dat hoort allemaal bij de traditie heb ik me laten vertellen. En snert ook, maar dat was er niet dus hebben we dat overgeslagen. Nou dat was me wel een belevenis! Wie weet ga ik het ook een keer in Nederland proberen.. al lijkt me dat wel heel erg koud...

Dat was het begin van 2009.. Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar ook goed gevierd hebben!

Tot snel!

P.s: Wegens een of andere storing op de website is alles wat als laatst geplaatst is opeens verwijderd (dat kan ook alleen maar in.... 2009, indeed!) Maar goed, ik ben de beroerdste niet en bij deze plaats ik het verhaal en de foto's weer even opnieuw. Voor degenen die al hadden gereageerd, als u zo vriendelijk wilt zijn uw reactie ook opnieuw te plaatsen zou ik dat zeer op prijs stellen.

Groetjes,
Lisette

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!