lisettebouma.reismee.nl

De cultoeristische dagen in Rome!

Voordat ik verder inga op de titel zal ik eerst even wat vertellen over het weekend ervoor. Want Ellen was vorig weekend op bezoek!! Ik had haar vrijdagmiddag opgehaald van het vliegveld. Die avond zijn we naar de fontein geweest. Dat was natuurlijk erg mooi. De dag daarna hebben we parque guell bezocht. Daarna bij het strand geweest en over de boulevard gelopen. Gelukkig was het weertje weer stukken beter, het zonnetje scheen eindelijk weer

Laughing
Want een paar dagen ervoor regende het en voor spaanse begrippen was het erg koud! Wel hebben we eindelijk een kacheltje gekregen.. maar die geeft ook niet zoveel warmte. Maar goed, die avond gingen we uit eten bij de oude vertrouwde 'el canari' ;) En daarna met nog een paar op naar de kroeg. Dat was een erg gezellige avond. Wat smaakte die sangria toch heerlijk
Wink
Voor een uitgebreider verslag van deze avond, moet je trouwens even op vronie haar reismee site kijken. Hier vind je trouwens ook de leukste uitspraken van de week.

De volgende dag kwamen we erachter dat we niks meer in huis hadden om te eten dus besloten we maar te ontbijten bij de KFC. Daarna zou ik met Ellen de tibidabo bezoeken..maar was dat even een teleurstelling.. Na het hele eind naar boven te hebben gelopen bleek namelijk dat de funicular (treintje naar boven) dicht was. Nouja met de bus maar weer terug dan. Maandag zijn we lekker wezen shoppen. Maar Ellen en ik konden maar niet slagen.. Vronie daarentegen wel en die heeft haar b100 jas gekocht. De laatste dag hebben we nog een poging gewaagd en zijn we weer naar de tibidabo gegaan. En jawel het treintje reed! Daarna lekkere patatas bravas gegeten en toen moest ik even naar de les. Dus toen heb ik Ellen maar naar het winkelcentrum gestuurd, want ja je kunt natuurlijk niet weg uit barcelona zonder iets te kopen

Wink
Na de les weer op naar het vliegveld.. Het weekend was alweer voorbij..wat gaat dat toch altijd snel.. maar het was zeker een erg leuk weekend!

En nu op dit moment zit ik in Rome!! Donderdag ben ik aangekomen op het vliegveld Fiumicino Roma. Zoals jullie wel weten staat dit al een tijdje in de planning. Ik zal beginnen bij het begin.. want er is hier heel veel te zien en dat hebben we dus ook gedaan. Een echte cultoeristische vakantie

Wink

Dankzij onze goede voorbereiding hebben we in 1 keer het hotel kunnen vinden. We waren mooi op tijd dus 's avonds gelijk maar het colosseum bezocht. En daar in de buurt was ook de boog van Constantijn. De volgende dag vroeg opgestaan en eerst lekker ontbeten in het hotel. Daarna weer naar het colosseum geweest en nu ook deze van binnen bekeken. Echt heel vet om te zien! Daarna naar forum Romanum en het palatijn geweest. Het Forum Romanum was vroeger het centrum van Rome. Er is eigenlijk een heleboel te zien.. te veel om te omschrijven. Maar ik zal snel de foto's plaatsen en dan zien jullie wel hoe het eruit ziet en wat er allemaal is. Ook zijn we die dag nog naar de piramide van cestius geweest en de Aureliaanse muur. Vervolgens weer met de metro en naar circo massimo gegaan. Dit was een groot veld en er was niet heel veel meer van over. Vroeger was het echter een groot stadion. Er was nu wel een demonstratie van het leger en marechaussee. Waarom dat was wisten we niet. Daarna liepen we door naar Santa Maria in Cosmedin, en daar was ook de 'bocca della verita' de mond der waarheid.. Als je daar je hand in steekt en je liegt dan ben je die kwijt. Maar we durfden het aan

Wink
. Toen waren onze voetjes wel moe en zijn we even terug naar het hotel gegaan. 's Avonds hebben we de spaanse trappen bezocht en nog 2 fonteinen gezien. De Trevifontein en de ‘La Barcaccia' fontein.

Zaterdag zijn we naar Vaticaanstad geweest, de kleinste onafhankelijke staat ter wereld. Natuurlijk ook de Sint pieter basiliek daar bezocht. En ook helemaal naar boven geweest om het uitzicht te zien. Maar liefst 551 treden! Maar het was heel tof om te zien. Na vaticaanstad naar engelenburcht (Castel Sant' Angelo) geweest. Dit was het grafmonument wat keizer Hadrianus voor zichzelf gebouwd had. Er was binnen ook een museum. Aan de naam zit trouwens een legende vast. Dus ik zou zeggen; google het even

Wink

Zondag weer een nieuwe dag.. en tot onze schrik hoorden we dat het openbaar vervoer maandag niet rijdt! Ze vinden het hier blijkbaar ook wel eens nodig om te staken. Maar goed, latere zorg..Eerst maar even van deze dag genieten. Dus zijn we richting piazza Venezia gelopen. Daar was het monument van Victor emmanuel II. Een enorm gebouw met een graf dat toegewijd is aan de 'onbekende soldaat'. En binnenin was een museum gewijd aan de eenwording van Italie. Er was van alles te zien van het leger van Italie. Overigens heel toevallig dat we dat net toen bezocht hadden..Maar daar zal ik zo op terugkomen. We gingen weer verder.. want er is nog veel meer te zien! Dus zijn we langs het wel bekende Pantheon geweest en daar lekker op het plein een terrasje gepakt. Vervolgens nog even wat souvenirtjes gekocht en weer naar piazza Spagna gelopen. Want we wouden de Trevi fontein en de spaanse trappen ook bij daglicht zien natuurlijk

Wink
Daarna nog even langs het opera theater geweest en dichtbij nog een basiliek bezocht. En toen.. de dag was nog jong dus ik wou nog wel wat zien. Aan vronie haar gezicht te zien zat ze wat te aarzelen.. maar ze wou ook nog wel even naar 'piazza del popolo'. Dus maar weer even met de metro. En daar hadden ze van alles opgebouwd, dus wij dachten misschien is er een concert of iets dergelijks. Kwamen we een man tegen die vroeg of we wisten wat er komt vanavond. Waarschijnlijk keken we zo verdwaasd...Dus hij ging even vertellen wat er aan de hand was. Toen vertelde die ons het geweldige nieuws dat er een concert van Andrea Bocelli kwam! Maar dat begon pas over een paar uurtjes. Daarvoor kwam er nog een ander muziek concert en de opening was over een half uurtje. Deze werd geopend met een vliegtuigshow van de 'tri colore' (van de italiaanse vlag). Dus besloten we maar in de buurt te blijven
Wink
En na een paar uurtjes in de kou te wachten, tja je moet wat voor die man over hebben natuurlijk, begon het concert! En het was echt geweldig!!
Laughing

Ohja en trouwens.. Het hele feest was omdat de 1ste wereld oorlog 4 november 1918 afgelopen was voor Italie en nu dus 90 jaar geleden was. Daarom stonden er al 3 dagen in het teken van het leger van Italie. Dus dat verklaarde het allemaal.

Al met al een heel geslaagd weekend dus! Een heleboel gedaan en gezien in een paar dagen.

Vandaag een beetje in de buurt rondgelopen.. want ja het ov reed niet en het centrum is niet heel dichtbij. Maar nog wel een lekker ijsje op het terras gegeten en een parkje bezocht. Nu nog maar even wachten en dan naar het vliegveld. Gelukkig rijdt de trein naar het vliegveld wel hoorden we vandaag, dus dat scheelt weer een taxi.

Ik zal snel de foto's plaatsen want dat zegt natuurlijk veel meer dan al die namen.

Arrivederci!

Xxx

Ellen

Haaai chick!

Zo te horen is Rome zeker de moeite waard om ook eens te gaan bezoeken! Veel te zien, dus eigenlijk ook niet voor een paar daagjes boeken . Just like Barça.. Een paar daagjes is niet genoeg!
Oh ja.. Heb jij toevallig die zakkenroller van mij naar Nederland gestuurd? Want er is op station Zwolle ook 1 bezig.. Was zelfs op het nieuws! =p
Ben benieuwd naar de foto's van Rome. Die van ons waren in iedergeval erg geslaagd!

Tot horens!

¡Hasta luego!

Nadine

He Lisette,

Weer heel wat beleefd lees ik wel. Wat super dat je naar Rome bent geweeest en ook nog naar Andrea Bocelli...echt super.

Ga je daar eigenlijk ook nog wel een beetje naar school? :) Het klinkt allemaal als een groot feest!

Liefs Nadine